STATUT
STOWARZYSZENIA AKTYWNYCH SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
1. Stowarzyszenie o nazwie „Stowarzyszenie Aktywnych Szkół Ponadpodstawowych", zwane dalej Stowarzyszeniem działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego Statutu.
2. Ustalona w pkt. 1 nazwa jest zasadniczo używana w pełnym brzmieniu. Dopuszcza się używanie skrótu nazwy złożonego z pierwszych liter pełnej nazwy: SASP.
§ 2.
1. Siedzibą Stowarzyszeniajest Górnośląskie Centrum Edukacyjne przy ul. Okrzei 20 w Gliwicach.
2. Terenem działania Stowarzyszeniajest obszar Rzeczpospolitej Polski.
3. Czas działania Stowarzyszenia jest nieokreślony.
4. Stowarzyszenie opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy ogółu członków.
5. Stowarzyszenie ma prawo zawierać porozumienia i umowy o współpracy, może być członkiem organizacji krajowych i zagranicznych oraz międzynarodowych o tym samym i podobnym profilu działania.
6. Stowarzyszenie ma prawo używania znaków, odznak i pieczęci zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
ROZDZIAŁ II
CELE STOWARZYSZENIA I SPOSOBY DZIAŁANIA
§ 3.
1. Celem Stowarzyszenia jest:
a) tworzenie instytucjonalnych ram współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy szkołami, nauczycielami, uczniami i rodzicami;
b) przekształcanie własnych tradycyjnych systemów szkolnych na zindywidualizowane, autorskie, wszechstronnie kształcące i wychowujące szkoły na miarę współczesnych potrzeb i oczekiwań;
c) upowszechnianie idei innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
d) podejmowanie wszechstronnych działań mających na celu podniesienie rangi, pozycji osiągnięć szkół szkolnictwa branżowego i ich nauczycieli.
2. Stowarzyszenie osiąga swoje cele przez:
a) organizowanie systemów powiązań pomiędzy szkołami podstawowymi, ponadpodstawowymi oraz wyższymi; doskonalenie pracy zawodowej nauczycieli,
b) spotkania dyrektorów szkół, kierowników warsztatów szkolnych, kierowników szkolenia praktycznego, przewodniczących kół przedmiotowych, grup zadaniowych;
c) organizowanie konferencji metodycznych nauczycieli, wychowawców klas, nauczycieli praktycznej nauki zawodu, rodziców;
d) kursy doskonalące pracę zawodową oraz działalność badawczo-rozwojową,
e) seminaria, sesje popularnonaukowe,wykłady, ekspertyzy;
f) spotkania dyskusyjne, obozy naukowe uczniów;
g) działalność wydawniczą i inne formy upowszechniania innowacji edukacyjnych szkolnictwa branżowego;
h) zakupy literatury przedmiotu, niezbędnych pomocy dydaktycznych;
i) dofinansowanie warsztatów/ wyjazdównaukowych, spotkań metodycznych nauczycieli;
j) inne działania służące realizacji celów Stowarzyszenia .
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 4.
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
a) zwyczajnych;
b) wspierających;
c) honorowych.
§ 5.
1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać:
a) dyrektor szkoły lub zespołu szkół;
b) dyrektor centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego;
c) nauczyciel, upoważniony przez dyrektora: szkoły, zespołu szkół, centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego
2. Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.
3. Członek zwyczajny ma obowiązek:
a) budowania życzliwej, przyjaznej atmosfery współpracy i współodpowiedzialności za osiągniecie celów Stowarzyszenia;
b) przestrzegania postanowień Statutu i władz Stowarzyszenia;
c) opłacanie wpisowego oraz składek członkowskich w wysokości ustalonej przez Walne Zgromadzenie Członków.
4. Członek zwyczajny ma prawo:
a) korzystać z wszystkich form pomocy i opieki, które wynikają ze statutowej działalności Stowarzyszenia;
b) korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego;
c) zgłoszenia wniosków do władz Stowarzyszenia a dotyczących jego działalności, opinii polecających nowych członków.
5. Członkowie założyciele Stowarzyszenia są członkami zwyczajnymi
§ 6.
1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
2. Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu podjętej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.
3. Członek wspierający ma te same obowiązki i korzysta ze wszystkich praw przysługujących członkom zwyczajnym z wyjątkiem głosu stanowiącego oraz czynnego i biernego prawa wyborczego.
§ 7.
1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój SASP.
2. Członkiem honorowym staje się po przyjęciu uchwały przez Walne Zebranie na wniosek Zarządu albo co najmniej ½ liczby członków Stowarzyszenia.
3. Członek honorowy ma te same prawa i obowiązki co członek zwyczajny ale zwolniony jest z opłacania składek członkowskich.
§ 8.
1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
a) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do SASP zgłoszonej w formie pisemnej do Zarządu;
b) skreślenia lub wykluczenia uchwałą Zarządu za nie opłacanie składek przez okres dwóch lat, nieprzestrzeganie zasad statutowych, niewykonywanie postanowień władz SASP;
c) za działalność na szkodę SASP;
d) utratę praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu;
e) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
2. Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 9.
Władzami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zgromadzenie Członków;
b) Zarząd;
c) Komisja Rewizyjna.
§ 10.
1. Walne Zgromadzenie Członków jest władzą najwyższą i zwoływane jest co najmniej raz w roku przez Zarząd. Obejmuje ono uchwały dotyczące całokształtu merytorycznej i organizacyjnej działalności Stowarzyszenia, a w szczególności:
a) wybiera na pięcioletnią kadencje trzyosobowy Zarząd i trzyosobową Komisje Rewizyjną oraz Kierownika Naukowego Stowarzyszenia;
b) corocznie dokonuje oceny pracy Zarządu;
c) dokonuje kooptacji członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej w miejsce członków, którzy ustąpili w okresie kadencji; Ilość dokooptowanych członków nie może przekroczyć 1/3 składu tych władz;
d) ustala wysokość wpisowego i składek członkowskich;
e) uchwala zmiany w Statucie;
f) rozpatruje odwołania od uchwał Zarządu,
g) podejmuje uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
h) podejmuje uchwały w sprawie przyjęcia członka honorowego,
i) podejmuje uchwały we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia .
2. Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności ponad połowy ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia . W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
3. W przypadku braku kworum, po konsultacji z sekretarzem, przewodniczący wyznacza w tym samym dniu, 15 minut po pierwszym terminie, bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania, głosowanie nad podjęciem uchwały.
§ 11.
1. Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia w okresie pomiędzy Walnymi Zgromadzeniami Członków.
2. Do kompetencji Zarządu należy miedzy innymi:
a) reprezentowanie SASP na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
b) kierowanie działalnością SASP zgodnie z postanowieniami Statutu, wytycznymi i uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków;
c) uchwalenie okresowych planów działalności merytorycznej, preliminarza i budżetu,
d) zatwierdzenie bilansu;
e) powoływanie i rozwiązywanie sekcji komisji problemowych stałych i okresowych oraz nadzorowanie ich działalności;
f) występowanie z wnioskiem do Walnego Zgromadzenia Członków o nadanie lub pozbawienie członkostwa honorowego;
g) wybieranie ze swego składu przewodniczącego, zastępcę, skarbnika;
h) wyznaczanie osób uprawnionych do podpisywania pism.
3. Uchwały Zarządu zapadają przy obecności wszystkich członków zarządu.
§ 12.
1. Komisja Rewizyjna jest powołana do prowadzenia, co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo-gospodarczej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności.
2. Komisja Rewizyjna występuje do Zarządu i Walnego Zgromadzenia Członków z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień oraz z wnioskiem o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają ze swego składu przewodniczącego.
4. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
5. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 13.
1. Majątek Stowarzyszenia stanowią:
a) ruchomości;
b) fundusze.
2. Na fundusze składają się:
a) wpisowe i składki członkowskie;
b) zapisy, darowizny, dotacje, spadki finansowe i rzeczowe;
c) dochody z działalności gospodarczej;
d) odsetki bankowe;
e) udziały i akcje w spółkach;
f) subwencje.
3. Majątek Stowarzyszenia może być wykorzystany jedynie na działalność statutową.
4. Do zaciągnięcia zobowiązań majątkowych w imieniu Stowarzyszenia upoważniona jest jedna z trzech osób: przewodniczący, zastępca przewodniczącego lub skarbnik.
ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 14.
1. Uchwałę o zmianie statutu, likwidacji Stowarzyszenia ma prawo podjąć jedynie Walne Zgromadzenie Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 członków uprawnionych do głosowania.
2. Majątek pozostały po likwidacji Stowarzyszenia przeznacza się na cele określony w Statucie i zgodnie z uchwałą ostatniego posiedzenia Walnego Zgromadzenia Członków
3. W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy ustawy Prawa o Stowarzyszeniach.
Tekst jednolity przyjęty na posiedzeniu Walnego Zgromadzenia członków uchwałą nr……WZ
w dniu 19 marca 2024 r