STATUT

STOWARZYSZENIA AKTYWNYCH SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

 

 ROZDZIAŁ I

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1.

 

1.      Stowarzyszenie o nazwie „Stowarzyszenie Aktywnych Szkół Ponadpodstawowych", zwane dalej Stowarzyszeniem działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego Statutu.

 2.      Ustalona w pkt. 1 nazwa jest zasadniczo używana w pełnym brzmieniu. Dopuszcza się używanie skrótu nazwy złożonego z pierwszych liter pełnej nazwy: SASP.

 

§ 2.

 

1.      Siedzibą Stowarzyszeniajest Górnośląskie Centrum Edukacyjne przy ul. Okrzei 20 w Gliwicach.

 2.      Terenem działania Stowarzyszeniajest obszar Rzeczpospolitej Polski.

 3.      Czas działania Stowarzyszenia jest nieokreślony.

 4.      Stowarzyszenie opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy ogółu członków.

5.      Stowarzyszenie ma prawo zawierać porozumienia i umowy o współpracy, może być członkiem organizacji krajowych i zagranicznych oraz międzynarodowych o tym samym i podobnym profilu działania.

6.      Stowarzyszenie  ma prawo używania znaków, odznak i pieczęci zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

 

 ROZDZIAŁ II

 

CELE STOWARZYSZENIA I SPOSOBY DZIAŁANIA

 

§ 3.

 

1.      Celem Stowarzyszenia jest:

 

a)  tworzenie instytucjonalnych ram współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy szkołami, nauczycielami, uczniami i rodzicami;

 b)      przekształcanie własnych tradycyjnych systemów szkolnych na zindywidualizowane, autorskie, wszechstronnie kształcące i wychowujące szkoły na miarę współczesnych potrzeb i oczekiwań;

 c)      upowszechnianie idei   innowacji i eksperymentów pedagogicznych;

 d)     podejmowanie wszechstronnych działań mających na celu podniesienie rangi, pozycji   osiągnięć szkół szkolnictwa branżowego i ich nauczycieli.

 

2.      Stowarzyszenie  osiąga swoje cele przez:

 a)      organizowanie systemów powiązań pomiędzy szkołami   podstawowymi,   ponadpodstawowymi oraz wyższymi; doskonalenie pracy zawodowej nauczycieli,

 b)      spotkania dyrektorów szkół, kierowników warsztatów szkolnych, kierowników szkolenia praktycznego, przewodniczących kół przedmiotowych, grup zadaniowych;

 c)      organizowanie konferencji metodycznych nauczycieli, wychowawców klas, nauczycieli praktycznej nauki zawodu, rodziców;

 d)     kursy doskonalące pracę zawodową oraz działalność badawczo-rozwojową,

 e)      seminaria, sesje popularnonaukowe,wykłady, ekspertyzy;

 f)       spotkania dyskusyjne, obozy naukowe uczniów;

 g)      działalność wydawniczą i inne formy upowszechniania innowacji edukacyjnych szkolnictwa  branżowego;

 h)      zakupy literatury przedmiotu, niezbędnych pomocy dydaktycznych;

 i)        dofinansowanie  warsztatów/ wyjazdównaukowych, spotkań metodycznych nauczycieli;

 j)        inne działania służące realizacji celów Stowarzyszenia .

 

 

ROZDZIAŁ III

 

CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

 

§ 4.

 

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

 a)      zwyczajnych;

 b)      wspierających;

 c)      honorowych.

 

§ 5.

 

1.      Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać:

 a)      dyrektor szkoły lub zespołu szkół;

 b)      dyrektor centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego;

 c)      nauczyciel, upoważniony przez dyrektora: szkoły, zespołu szkół, centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego

 

2.      Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.

 

 3.      Członek zwyczajny ma obowiązek:

 a)      budowania życzliwej, przyjaznej atmosfery współpracy i współodpowiedzialności za osiągniecie celów Stowarzyszenia;

 b)      przestrzegania postanowień Statutu i władz Stowarzyszenia;

 c)      opłacanie wpisowego oraz składek członkowskich w wysokości ustalonej przez Walne Zgromadzenie Członków.

 

 4.      Członek zwyczajny ma prawo:

 a)      korzystać z wszystkich form pomocy i opieki, które wynikają ze statutowej działalności Stowarzyszenia;

 b)      korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego;

 c)      zgłoszenia wniosków do władz Stowarzyszenia  a dotyczących jego działalności, opinii polecających nowych członków.

 

5.      Członkowie założyciele Stowarzyszenia są członkami zwyczajnymi

 

§ 6.

 

1.        Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.

 2.        Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu podjętej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.

 3.        Członek wspierający ma te same obowiązki i korzysta ze wszystkich praw przysługujących członkom zwyczajnym z wyjątkiem głosu stanowiącego oraz czynnego i biernego prawa wyborczego.

 

§ 7.

 

1.   Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój SASP.

2.     Członkiem honorowym staje się po przyjęciu uchwały przez Walne Zebranie na wniosek Zarządu albo co najmniej ½ liczby członków Stowarzyszenia.

3.      Członek honorowy ma te same prawa i obowiązki co członek zwyczajny ale zwolniony jest z opłacania składek członkowskich.

 

§ 8.

 

1.         Członkostwo w Stowarzyszeniu  ustaje na skutek:

 a)      dobrowolnej rezygnacji z przynależności do SASP zgłoszonej w formie pisemnej do Zarządu;

 b)      skreślenia lub wykluczenia uchwałą Zarządu za nie opłacanie składek przez okres dwóch lat, nieprzestrzeganie zasad statutowych, niewykonywanie postanowień władz SASP;

 c)      za działalność na szkodę SASP;

 d)     utratę praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu;

 e)      śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.

 

2.         Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.

 

 

ROZDZIAŁ IV

 

WŁADZE STOWARZYSZENIA

 

§ 9.

 

Władzami Stowarzyszenia są:

 a)      Walne Zgromadzenie Członków;

 b)      Zarząd;

 c)      Komisja Rewizyjna.

 

§ 10.

 

1.   Walne Zgromadzenie Członków jest władzą najwyższą i zwoływane jest co najmniej raz w roku przez Zarząd. Obejmuje ono uchwały dotyczące całokształtu merytorycznej i organizacyjnej działalności Stowarzyszenia, a w szczególności:

 a)      wybiera na pięcioletnią kadencje trzyosobowy Zarząd i trzyosobową Komisje Rewizyjną oraz Kierownika Naukowego Stowarzyszenia;

 b)      corocznie dokonuje oceny pracy Zarządu;

 c)      dokonuje kooptacji członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej w miejsce członków, którzy ustąpili w okresie kadencji; Ilość dokooptowanych członków nie może przekroczyć 1/3 składu tych władz;

 d)     ustala wysokość wpisowego i składek członkowskich;

 e)      uchwala zmiany w Statucie;

 f)       rozpatruje odwołania od uchwał Zarządu,

 g)      podejmuje uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,

 h)      podejmuje uchwały w sprawie przyjęcia członka honorowego,

 i)        podejmuje uchwały we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia .

 

2.      Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności ponad połowy ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia . W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.

 

3.      W przypadku braku kworum, po konsultacji z sekretarzem, przewodniczący wyznacza w tym samym dniu, 15 minut po pierwszym terminie, bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania, głosowanie nad podjęciem uchwały.

 

§ 11.

 

1.        Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia w okresie pomiędzy Walnymi Zgromadzeniami Członków.

 2.        Do kompetencji Zarządu należy miedzy innymi:

 a)      reprezentowanie SASP na zewnątrz i działanie w jego imieniu;

 b)      kierowanie działalnością SASP zgodnie z postanowieniami Statutu, wytycznymi i uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków;

 c)      uchwalenie okresowych planów działalności merytorycznej, preliminarza i budżetu,

 d)     zatwierdzenie bilansu;

 e)      powoływanie i rozwiązywanie sekcji komisji problemowych stałych i okresowych oraz nadzorowanie ich działalności;

 f)       występowanie z wnioskiem do Walnego Zgromadzenia Członków o nadanie lub pozbawienie członkostwa honorowego;

 g)      wybieranie ze swego składu przewodniczącego, zastępcę, skarbnika;

 h)      wyznaczanie osób uprawnionych do podpisywania pism.

 

3.      Uchwały Zarządu zapadają przy obecności wszystkich członków zarządu.

 

 

 

§ 12.

 

1.      Komisja Rewizyjna jest powołana do prowadzenia, co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo-gospodarczej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności.

 

2.      Komisja Rewizyjna występuje do Zarządu i Walnego Zgromadzenia Członków z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień oraz z wnioskiem o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi.

 

3.      Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają ze swego składu przewodniczącego.

 

4.      Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

 

5.      Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów.

 

 

ROZDZIAŁ V

 

MAJĄTEK STOWARZYSZENIA

 

§ 13.

 

1.      Majątek Stowarzyszenia stanowią:

 a)      ruchomości;

 b)      fundusze.

 

2.      Na fundusze składają się:

 a)      wpisowe i składki członkowskie;

 b)      zapisy, darowizny, dotacje, spadki finansowe i rzeczowe;

 c)      dochody z działalności gospodarczej;

 d)     odsetki bankowe;

 e)      udziały i akcje w spółkach;

 f)       subwencje.

 

3.      Majątek Stowarzyszenia może być wykorzystany jedynie na działalność statutową.

 

4.      Do zaciągnięcia zobowiązań majątkowych w imieniu Stowarzyszenia  upoważniona jest jedna  z  trzech osób: przewodniczący, zastępca przewodniczącego lub  skarbnik.

 

 

 

ROZDZIAŁ VI

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 14.

 

1.      Uchwałę o zmianie statutu, likwidacji Stowarzyszenia ma prawo podjąć jedynie Walne Zgromadzenie Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 członków uprawnionych do głosowania.

 

2.      Majątek pozostały po likwidacji Stowarzyszenia przeznacza się na cele określony w Statucie i zgodnie z uchwałą ostatniego posiedzenia Walnego Zgromadzenia Członków

 

3.      W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy ustawy Prawa o Stowarzyszeniach.

 

 

 

 

 

Tekst jednolity przyjęty na posiedzeniu Walnego Zgromadzenia członków uchwałą  nr……WZ

 

w dniu 19 marca 2024 r